Az iskolai egészségnevelés fejlesztése: egészségműveltség, egészségmagatartás és gyermekjóllét

MTA KfKP

2025.09.01. – 2029.08.31.

Kutatásvezető: Győri Ágnes

Résztvevő kutatók: Ádám Szilvia (SE), Becsei Lilla (SE), Brys Zoltán (ELTE TK SZI), Erőss Gábor (ELTE TK SZI ), Kiss Anna (MTA KIK), Vékás-Kocsis Veronika (ELTE TK SZI)

A kutatás fő célja annak vizsgálata, hogy az iskolás gyerekek mentális és fizikai egészsége milyen összefüggésben áll az egészségműveltségükkel, valamint egészségmagatartásukkal, és hogy az iskola milyen közvetítő szerepet játszik ezekben a kapcsolatokban. A kutatásban kiemelt figyelmet fordítunk annak feltárására, hogy az iskolai környezet – beleértve a tananyagot, a pedagógiai módszereket, a pedagógusok és kortársak támogatását, valamint az iskolai egyenlőtlenségeket – milyen mechanizmusokon keresztül befolyásolja a tanulók egészségértését, egészségmagatartását, és ezek révén mentális és fizikai egészségét. Várakozásaink szerint eredményeink hasznos információkat nyújtanak a diákok, tanárok, szakemberek és szülők számára az egészségtudatosság kialakításához. Politikai és gazdasági szinten alapot biztosítanak olyan átfogó iskolai egészségnevelési programok és közpolitikák kidolgozásához, melyek hosszú távon hozzájárulhatnak a közegészségügy és az oktatási rendszer eredményesebb működéséhez.